بایگانی وبلاگ
دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

انار مصری به جای انار ساوه!

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش توسط

انار چين‌ و مصر در ساوه به نام انار ساوه به فروش می‌رسد
یک باغدار ساوه‌ای:
عدم صادرات بیشتر انار ساوه، موجب ارزانی این محصول شده است.

سيد اصغر حسيني متولد سال 1325 كشاورزي زحمتكش از قريه استوج واقع در بخش مرکزی ساوه است كه فعاليت كشاورزي خود را از سن 15 سالگي آغاز كرده است و حدود 35 سال هم است كه در زمينه باغداري فعاليت مي كند. وي با توجه به اينكه در حال حاضر بايد دوران بازنشستگي خود را طي كند و به علت بيماري بايد استراحت كند ولي به گفته خود هيچگاه از كار و فعاليت بخصوص كار كشاورزي خسته نمي شود و كار كشاورزي را نوعي عبادت مي داند.
 
 وي همچنين 20 سال عضو و رئيس شوراي روستا بوده و خدمات زيادي هم در اين مدت اتجام داده است و 2 سال پياپي در سالهاي 67 و 68 به عنوان كشاورز نمونه شناخته شده است.
 
 این کشاورز و باغدار ساوه‌ای در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی، در مورد نحوه فعالیت در باغداری گفت: اين باغ را در سال 59 خريداري كردم و ابتدا با 2 هكتار كارمان را شروع كرديم و حدود 3 سال پيش هم 5 هكتار خريداري كرديم كه آن را با سيستم آبياري قطره اي كه به صرفه تر است آبياري مي كنيم و به طور متوسط سالانه 25 تن در هر هكتارانار برداشت می کنیم.
 
وی با اشاره به استفاده از ريز مغذي ها، كودهاي سفيد در تابستان، كودهاي مرغي و نیز كودهاي حيواني در باغ انار خود، افزود: من از سال 72 تا سال 88 به طور ساليانه و مستمر محصولات خود بيمه كرده ام ولی سابقا حمايت بيمه بهتر بود ولي الان حدود 3 سال است كه محصولات را بيمه نمي‌كنم به دليل اينكه يك سال که محصول جو را بيمه كرده بودم و محصولم آسیب دید، بيمه به دلایل نامعلوم حمايت لازم را نجحام نداد.
 
وی با انتقاد از وضعیت بیمه کشاورزان اظهار کرد: بيمه وضعيتش خوب است ولي كارشناساني كه براي قضاوت مي فرستند قضاوت خوبي ندارند، آن سالي كه محصول جو را بيمه كرده بودم خود بيمه اظهار داشت كه 90 درصد به محصول من خسارت خورده ولي 5 درصد از خسارت را هم ندادند و فقط پولي كه براي خسارت دادند به اندازه حق بيمه اي بود كه درآن سال دادم.
 
 وی با اشاره به سرماي شديد چند سال پيش كه منجر به از بين رفتن درختان شده بود، گفت: شكر خدا الان وضعيت بهبود يافته و محصول انار هم از لحاظ كيفيت و هم از لحاظ كميت به وضعيت مطلوبي رسيده است و هر سال هم انشااله بهتر مي‌شود.
 
وی با بیان نحوه عرضه انار تولیدی خود در بازار گفت: گاهي محصول را به دلال واگذار مي‌كنيم و دلال محصول را به دست مشتري مي‌رساند كه باعث مي‌شود در اين ميانه دلالها سود بيشتري ببرند. البته از طريق جهاد كشاورزي و شهرداري تهران غرفه هايي هم به باغداران براي فروش محصولشان اختصاص يافته كه كشش اين را ندارد كه ما محصولمان را كلا در عرض 2-3 ماه در آنجا بفروشيم و در طول روز كلا 500-600 كيلو انار به فروش مي‌رسد و باقيمانده آن را بايد در ميدان فروخت.
 
 وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر تفاوت انار ساوه با انار شهرهاي ديگر اظهار کرد:كيفيت انار ساوه به گونه اي است كه غلظت آبش خيلي بيشتر از انار شهرستان‌هاي ديگر است و چسبندگي بيشتري هم به همين دليل دارد و رنگ خوبي هم دارد و این چيزي نيست جز آب و هوا و خاك مطلوب ساوه كه مساعد با شرايط اين ميوه بهشتي است كه از قديم انار ساوه را معروف كرده و باعث شده است انار كه ميوه اي است بهشتي، سوغات شهرما باشد، حتي انار يزد پوست نازكتر از انار ساوه است ولي كيفيتش پايين‌تر است، انار كاشان هم شايد از لحاظ ظاهر بهتر به نظر آيد ولي باز از نظر كيفيت پايين‌تر است.
 
سید اصغر حسینی افزود: اگر همين نهال را ببريد و در كاشان يا شيراز بكاريد به اين كيفيت بار نمی دهد چون كيفيت را آب و هوا و خاك تعيين مي‌كند، در خود ساوه هم ممكن است در هر منطقه كيفيت انار متفاوت باشد.
 
 وی با گلایه از مسوولان در راستای عدم حمایت لازم از طریق سموم و كود شيميايي به باغداران تصریح کرد: در حال حاضر حمايت‌ها كم شده و امسال هكتاري 2 كود مي دهند در صورتي كه 4 تا 5 کیسه مورد نياز است، ولي باز به هر حال خوب است و جهاد هم مي خواهد كه كود شيميايي زياد استفاده نشود و به جاي آن از كودهاي حيواني و ريز مغذي‌ها استفاده شود. كودهاي شيميايي باردهي را خوب مي كند ولي زمين به تدريج سفت و شور مي‌شود.
 
 وی با بیان فرق آبياري قطره اي با غرق آبي گفت: آبياري قطره اي هزينه اوليه زيادي نياز دارد ولي مصرف آب كمتري دارد و هزينه اوليه را جبران مي كند در آبياري غرق‌آبي 40 ساعت آب نياز است ولي در قطره اي 12 ساعت.
 
وی با اشاره به افزایش هزینه ها بیان کرد: افزایش هزینه ها خيلي به باغداران آسيب مي‌زند؛ در حال حاظر انار را به قيمت پارسال هم نمي‌خرند ولي ساير هزينه‌ها چند برابر شده است و ممكن است انار ارزانتر هم بشود چون صادر نمي‌شود و در داخل هم بيش از اين كشش ندارد.
 
این تولید کننده انار خاطر نشان کرد: از مسوولان مي‌خواهيم كه كشاورز را حمايت كنند؛ من براي اينكه باغم را قطره‌اي كنم از طريق جهاد اقدام كردم ولي سازمان آب و برق ايراد گرفتند و مي گويند كه چاهتان بهره برداريش ايراد دارد و به همين دليل هنوز به ما برق تعلق نگرفته است. الان 3 سال است كه با ژنراتور آبياري مي‌كنم، در حال حاضر هم يكي از همسايه ها آبياري قطره ايش را به دليل ايرادهاي سازمان آب جمع كرده است و فرماندار محترم شهرمان بايد در حد امكان كشاورزاني كه باغشان را آبياري مي‌كنند حمايت كند. چاه ما متعلق به 50 سال پيش است و 3 دست گشته تا در حال حاضر به ما رسيده و ما خريداري كرديم ولي الان مي‌گويند كه وارث قبلي بايد رضايت دهد كه چاه را فروخته و انحصار وراثت كند. ما استعلام گرفته بوديم و براي گرفتن وام اقدام كرديم كه باغ را قطره اي كنيم و 50 ميليون هزينه براي احداث استخر كرديم و 25 ميليون هزينه لوله كشي قطره‌اي شد الان برق كنار استخر هم هست ولي سازمان مي گويد كه پرونده‌تان ناقص است و ما الان 3 سال است كه دنبال برق هستيم و مي‌گويند سازمان آب بايد نامه بدهد كه ما برق بدهيم و از آن طرف هم سازمان آب اظهار مي‌کند كه پرونده‌تان ايراد دارد، خوب اگر ايراد داشت از اول استعلام نمي‌دادند.
 
 حسینی تصریح کرد: باید به گونه‌اي ديوار ما بين مسوولان و مردم را بردارند تا مردم بتوانند راحت‌تر با آنها در ارتباط باشند و درد دلهايشان را بگويند و اينكه نگذارند انار شهرهاي ديگر را به اسم انار ساوه بفروشند و يا حتي انار را از كشور ديگر مانند چين يا مصر صادر مي‌كنند و مي‌آيند در ساوه مي‌فروشند كه اين واقعاً به انار ساوه لطمه مي‌زند. و اينكه اگر باغداران خودشان یك تعاوني داشته باشند كه خودشان سردخانه بزنند يا خود شركت تعاوني مستقيماً انار را بخرد و پخش كند بهتر است البته در حال حاضر يك تعاوني هست ولي امكانات لازم را ندارد و ضعيف عمل مي‌كند.
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

صفحه اصلی

تماس واتساپ

تماس با انار ایران

سلام مشتری عزیز ❤️

هر سوال یا مشکلی داشتی ما در خدمتت هستیم.

شماره های زیر را لمس کن تا ارتباط برقرار بشه :


☎️ دفتر مرکزی : 086-42209691

☺️ کارشناس فروش : 0912-755-5298

✅ ارتباط در واتساپ : کلیک کنید


اگه قصد خرید عمده داری :

☑️ خرید عمده محصولات انار